Marta Banaszak

Marta Banaszak arbejder med kunsttryk (særligt linoleums tryk) og maleri på lærred. 
I 2016 modtog hun en doktorgrad hos Det Grafiske Fakultet for Kunstakademiet i Warszawa, Polen. Tre udgivelser fra hendes Master serie „Poles” er nu i den permanente samling på Nationalmuseet i Warszawa.
 
Hun har modtaget 17 nationale og internationale priser. I 2017 blev hendes værker vist i 5 måneder lange solo-udstillinger i Musee National des Beaux-Arts i Algiers.
 
 

Kunstneriske præstationer

19 personlige udstillinger
 
60 polske og internationale gruppearrangementer
 
17 præmier og sondringer i store printmaking events

 

Uddannelse

Doktorgrad i Det Grafiske Fakultet for Kunstakademiet i Warszawa
 
Master grad i Det Grafiske Fakultet for Kunstakademiet i Warszawa
 
Master grad i Fakultetet for Journalistik og Samfundsvidenskab ved University of Warsaw
 
Bacheloruddannelse i Det Grafiske Fakultet for Kunstakademiet i Warszawa
 
2-årig stacie i Fakultetet for Kunst fed University of Damascus

 

Udstillingen “Islamic Architecture”

Disse værker er rent geometriske med en klarhed, der hverken kræver forklaringer eller konnotationer. De handler om sammenstød mellem hvide og sorte, stribede overflader, om skæve retninger og rytmer. Oliemalerierne og linoleums tryk, udstillet i National Museum of Fine-Arts i Algiers, præsenterer islamisk arkitektur fra det XIII til det XX århundrede. De bedste klassiske eksempler fra Syrien, Egypten, Tyrkiet, Pakistan og moderne Dubai.
 
Den klassiske islamiske arkitektur, såvel som kalligrafi kunstformen, var baseret på den strenge og præcise viden om matematik, geometri og ligefrem astronomi. Hver offentlig og religiøs bygning og endda byplanlægning blev udformet i henhold til gældende videnskabelig viden og teologiske direktiver. Formularen blev dikteret af lovene i den hellige geometri.
 
Den enorme, afskalede indretning i det XVIII århundredets caravanserai Khan Asad Pasha i Damaskus, Syrien, inspirerede Banaszak til at søge efter de tidløse love om geometri i den islamiske og europæiske kunst. I islamens kultur var der altid en sammenhæng mellem videnskab og kunst.
 
Emner som symmetri, multiplikation, spejleffekt, faste stoffer i rummet er til stede inden for billedkunst, ingeniørarbejde og endda religiøse studier. Banaszak er interesseret i strukturer og kompositioner, der er tidløse og evige, og hvor det er svært at klassificere og spore deres oprindelse. I hendes doktorafhandling fulgte hun udviklingen for de mest grundlæggende geometriske beregninger, unstnerens udforskninger af platoniske faste stoffer og visuelle illusioner. I de sidste ti århundreder var indflydelsen mellem islamiske og kristne kulturer stærke. Men der er ingen tvivl om, at den islamiske kultur var langt mere forud for sin tid ved at skabe former og stilarter, som vi i dag kalder "moderne".
Der var enkelhed, logik, renhed.

 

Doktorgrad

Doktorgrad serien for storformats linoleumstryk er baseret på ornamenterne i islamisk arkitektur og europæiske afhandlinger om geometri. Uden kontekst virker disse abstrakte former svære at klassificere og lokalisere rent tidsmæssig. På det dybeste niveau er videnskaben den guddommelige energis udstråling. Andre prints omhandler aspekter af massekultur og religion, deres visuelle symboler og konnotationer.